این 900 هزار دختر و پسر در حسرت تحصیل ماندهاند

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه ایران نوشت: بازماندگان از تحصیل کودکانی هستند که در بازه سنی رسمی یک دوره تحصیلی قرار دارند، اما در هیچ یک از دورههای تحصیلی ثبتنام نکردهاند، در حالی که عمده ترکتحصیلکردهها افرادی هستند که پس از ثبتنام و مدتی تحصیل، مدرسه را ترک میکنند. همین جا بحث عدالت آموزشی مطرح میشود. عبدالکریم حسینزاده، معاون رئیسجمهوری در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به تأثیر کمبود فضای فیزیکی در میزان بازماندگان از تحصیل به ایران میگوید:«علت باز ماندن برخی از دانشآموزان از تحصیل به این دلیل است که فضای آموزشی ندارند. امیدواریم در برنامه یکساله دولت، برای ارتقای این موضوع بتوانیم از محل ساخت فضاهای آموزشی کمبودها را جبران کنیم.»
یکی از مهمترین دلایل بازماندگی از تحصیل کمبود معلم است. حسینزاده در اینباره میگوید:«بخشی از بازماندگی تحصیلی به این دلیل است که معلم در دسترس مناطق کمتر برخوردار و محروم نیست یا به تعداد کافی وجود ندارد. البته برای حل این مسأله هم راههای جبران وجود دارد، مثلاً سال گذشته که بیش از ۹۶۰ هزار نفر دانشآموز بازمانده از تحصیل داشتیم، دولت 3 هزار معلم در اختیار آموزش و پرورش قرار داد.»
عبدالکریم حسینزاده درباره اهداف دولت در اجرای عدالت آموزشی توضیح میدهد:«رئیسجمهوری در دو زمینه موضوع عدالت آموزشی را پیگیری میکند؛ اول بحث فیزیکی و کالبدی مدارس است که هدفگذاری آن روی چهار محور است؛ مدارس سنگی، کانکسی، مدارس تخریبی که عمرشان طی شده و چهارم ساخت مدارس در مناطقی که تراکم بالایی داشته ولی فضایشان محدود است یا برعکس جمعیت اندکی دارند. بخش دوم مورد تأکید رئیسجمهوری، توسعه و افزایش کیفیت آموزشی است.» کیفیسازی آموزشی هم جزو برنامههای اصلی دولت است. معاون رئیسجمهوری در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور میگوید:«در حال حاضر دولت برای کیفیسازی آموزش برنامه دارد و روی این موضوع کار میکند تا بتوانیم آموزش و پرورشی کیفی و در دسترس داشته باشیم. یکی از حلقههای گمشده در زنجیره کیفیسازی در آموزش، مربوط به دانشآموزان بازمانده از تحصیل در سراسر کشور است.»