اقدام عجیب چین برای خروج از رکود/ توالت‌ های طلایی مراکز خرید، اقتصاد چین را نجات می‌دهند؟+فیلم

سرویس: اخبار اقتصادی کدخبر: ۷۵۸۱۳۸
اقتصادنیوز: سرویس بهداشتی دِجی‌پلازا در چین به جاذبه اقتصادی بدل شده و مردم را به این مرکز خرید جذب می‌کند.
اقدام عجیب چین برای خروج از رکود/ توالت‌ های طلایی مراکز خرید، اقتصاد چین را نجات می‌دهند؟+فیلم

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، حاکمیت چین با یک مشکل اقتصادی مواجه است؛ کاهش مصرف و رکود. اما ظاهرا به جای اصلاحات اقتصادی برای رفع این مشکل، به دنبال راهکارهای دیگری برای ترغیب تقاضا در میان مصرف‌کنندگان است.

براساس گزارش نشریه اکونومیست، چین تلاش دارد از طریق ایجاد مراکز خرید لوکس با توالت‌های طلایی، ضعف مصرف را جبران کند اما مشکلات اقتصادی این کشور، ساختاری هستند.

ضعف تقاضای داخلی یکی از مشکلاتی است که بسیاری از اقتصادهای جهان از جمله چین با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

چین با بحران بازار مسکن، مسأله بیکاری و کاهش اعتماد مصرف‌کنندگان مواجه است. در میانه این بحران‌ها و شرایط سخت، یک مرکز خرید در نانجینگ خبرساز شده، جایی که توالت‌هایی طلایی، نورپردازی خارق‌العاده و یک پیانوی بزرگ در سرویس بهداشتی‌اش دارد و بابت همین‌ها، هزاران چینی را از شهرهای مختلف به سوی خود می‌‌کشاند.

سرویس بهداشتی دِجی‌پلازا در چین به جاذبه اقتصادی بدل شده و مردم را به این مرکز خرید جذب می‌کند. این مال، نمونه‌ای شده برای سیاست‌گذاران چینی که فکر می‌کنند کیفیت عرضه با افزایش مصرف برابری می‌کند.این منطق، پایه شکل‌گیری مفهوم تازه‌ای در چین شده است: تقاضای پنهان!

تقاضای پنهان چیست؟

مقامات چینی معتقدند در چین پدیده‌ای رخ داده که از آن با عنوان «تقاضای پنهان» یاد می‌کنند. یعنی به دلیل نبود کالاها و خدمات جذاب، مردم اقدام به خرید نمی‌کنند و در نتیجه اکنون شاهد کاهش مصرف در چین هستیم.

به همین دلیل تصمیم گرفته‌اند با مال‌های زیباتر، سرویس بهداشتی طلایی، محصولات هیجان‌انگیز و گاهی لوکس و گران‌قیمت، مردم را ترغیب کنند پس‌اندازهای انباشته خود را آزاد سازند.

اقتصاددان‌ها معتقدند که در چین، مشکل از کیفیت عرضه نیست، مسأله اصلی ضعف تقاضاست.

کیفیت بسیاری از کالاهای چینی بسیار مطلوب و مرغوب است اما باز هم نمی‌تواند مصرف‌کنندگان را ترغیب به خرید کند. مصرف به‌رغم بهبود کیفیت، تغییری نداشته است. این یعنی مشکل در طرف تقاضاست و ارتباطی به عرضه ندارد.

اکونومیست می‌گوید ضعف در بازار کار اصلی‌ترین دلیل کاهش تقاضاست. بیکاری به‌ویژه در میان جوانان، باعث شده مردم قدرت خرید خود را از دست بدهند.

مسأله دوم بحران مسکن است که باعث شده حتی افراد ثروتمند و مالک خانه هم احساس فقر کنند. و در نهایت مسأله آخر، نااطمینانی نسبت به آینده است. جنگ تجاری و سقوط شرکت‌های ملکی، منجر به سرکوب مصرف شده‌اند.

به این ترتیب، اقتصاددان‌ها معتقدند صرفا تزریق پول به مردم می‌تواند محرک تقاضا باشد، نه توالت‌های طلایی در مراکز خرید!

در این ویدیو توضیح داده شده که چرا چین به اصلاحات ساختاری اقتصادی نیاز دارد و رویه فعلی، نمی‌تواند تغییری در حالش ایجاد کند.

ارسال نظر

پربازدیدترین‌ها
کارگزاری مفید