آفت گرانی به جان میوه‌ها افتاد/ فاصله نجومی قیمت گلابی از تره بار تا مغازه

سرویس: اخبار اقتصادی کدخبر: ۷۳۵۶۰۵
اقتصادنیوز: در میانه تابستان ۱۴۰۴، قیمت میوه و سبزیجات در مغازه‌ های سطح شهر اختلاف قابل توجهی با نرخ ‌های عرضه‌ شده در میادین مرکزی میوه و تره‌ بار دارد.
آفت گرانی به جان میوه‌ها افتاد/ فاصله نجومی قیمت گلابی از تره بار تا مغازه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، هرچند انتظار می ‌رود میادین مرکزی، به‌عنوان مرجع قیمت‌ گذاری، نقش کنترل‌ کننده‌ ای در بازار ایفا کنند، اما در عمل، نظام توزیع و نظارت آن‌ چنان ناکارآمد است که قیمت‌ ها در مغازه ‌های خرده ‌فروشی بعضا تا چند برابر افزایش می ‌یابند.

گرانی‌ های افسارگسیخته در مغازه‌ ها؛ تا ۱۲۷ درصد بالاتر از نرخ میادین

بررسی ‌های میدانی نشان می ‌دهد که قیمت برخی میوه‌ ها در مغازه ‌ها تا بیش از ۵۰ درصد بالاتر از میادین عرضه می‌ شود، در حالی که طبق قانون، خرده‌ فروشان مجاز به اضافه کردن تنها ۳۰ تا ۳۵ درصد سود به قیمت پایه هستند. به ‌طور نمونه، هندوانه که در میدان میوه و تره ‌بار کیلویی ۱۱ هزار تومان به فروش می‌ رسد، در مغازه ‌ها با قیمت ۲۵ هزار تومان عرضه می‌ شود؛ یعنی بیش از ۱۲۷ درصد گران ‌تر. یا گلابی که در میدان کیلویی ۱۰۳ هزار تومان قیمت دارد، در برخی مغازه‌ ها تا ۲۸۰ هزار تومان نیز فروخته می‌ شود. سیب‌ زمینی ۲۱ هزار تومانی میدان، در برخی خرده ‌فروشی‌ ها تا ۴۲ هزار تومان نرخ ‌گذاری شده است.

 

در مورد انگورها نیز شاهد اختلاف قابل توجه هستیم؛ انگور کندری در میدان ۱۰۴ هزار تومان است ولی در برخی مغازه ‌ها تا ۱۴۰ هزار تومان عرضه می ‌شود. انجیر سیاه نیز با نرخ ۱۳۰ هزار تومان در میدان، در خرده ‌فروشی‌ها تا ۱۸۰ هزار تومان قیمت دارد.

 

میوه‌ فروشی‌ ها ویترین می‌ چینند، اما قیمت نمی‌ گویند

در اغلب خرده فروشی های سطح شهر، از هر میوه تنها یک یا دو جعبه کوچک چیده شده، با میوه‌ هایی درشت و سالم که بیشتر به ویترین نمایشگاه شباهت دارند تا بازار خرید روزمره. با تنوعی نسبی، اما حجم عرضه به وضوح کمتر از سال‌ های گذشته. انگار این فروشگاه‌ ها برای نمایش به مشتریان خاص طراحی شده‌ اند، نه برای تامین نیاز عموم مردم و مشتریان عادی تنها باید از پشت ویترین نگاه کنند. قیمت میوه ‌ها روی سبدها درج نشده و فروشندگان نیز تمایلی به اعلام قیمت ندارند. تنها باید بی‌دغدغه از قیمت، خرید کنی و بروی. نه بپرسی، نه مقایسه کنی، و نه چانه بزنی. موضوعی که نه‌ تنها مقایسه قیمت ‌ها را برای مشتری دشوار می ‌کند، بلکه زمینه را برای گران ‌فروشی ‌های سلیقه ‌ای و بی ‌ضابطه فراهم کرده است.

بازار میوه و سبزیجات، زیر فشار دلال ها

در یکی از مغازه ‌های خرده‌ فروشی سطح شهر، فروشنده می گوید اکثر میوه ‌هایی که اینجا داریم تولید خود ایران هست. صادراتی هم داریم؛ مثلا انبه و آناناس. ولی بقیه ‌اش داخلی است. مشکل اصلی، دلال‌ ها هستند. اگر جمع شوند، قیمت ها پایین‌ تر می آیند.

میوه هایی که در واقع باید زود فروخته شوند و بروند

در فروشگاه های میوه و تره‌ بار در سطح شهر هم همه‌ چیز هست؛ از هندوانه و انگور گرفته تا انجیر و توت ‌فرنگی، اما کیفیت نه آن ‌چنان که چشم را بگیرد. بسیاری از میوه ‌ها کوچک‌ اند، گاه بخشی از آنها له‌ شده یا ضرب‌ خورده‌ است، پوست برخی میوه‌ ها چروک دارد و چنگی به دل نمی زنند. سبدهای انباشته، بیشتر به فروش فوری می ‌مانند تا انتخاب با وسواس، میوه هایی که در واقع باید زود فروخته شوند و بروند.

ارسال نظر

پربازدیدترین‌ها
کارگزاری مفید