شعار کلیدی انتخابات شورای شهر به روایت بیادی | پس از جنگ ۱۲ روزه با گرانیها، مردم را تنبیه کردند
به گزارش اقتصادنیوز، در فاصله چندماهه تا انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، تحرکات احزاب و تشکل های سیاسی معطوف به این انتخابات کلید خورده است.
حسن بیادی، سیاستمدار اصولگرا و و عضو دوره های دوم و سوم شورای شهر تهران، تاکید دارد که شعارهای کلیدی در انتخابات پیش رو معطوف به مسائل اقتصادی و معیشتی است.
اقتصادنیوز: عضو شورای اسلامی شهر تهران در دوره ششم با انتقاد از برگزاری انتخابات تناسبی در انتخابات شوراهای شهر تهران گفت: نباید بزرگترین شهر کشور با جمعیت دهمیلیونی، پایلوت این طرح قرار گیرد.
او در گفتگویی با «اقتصادنیوز» ضمن هشدار نسبت به ادامه دار بودن مشارکت حداقلی در انتخابات، راهکارهایی را برای افزایش مشارکت ارائه می کند.
مشروح گفتگوی اقتصادنیوز با حسن بیادی را بخوانید؛
****
*آقای بیادی! انتخابات شوراهای شهر طی چندماه آینده برگزار میشود، خبرها حکایت از آغاز برنامه ریزی های انتخاباتی در طیف های مختلف سیاسی دارد، فضا را در فاصله چندماهه تا انتخابات چطور ارزیابی میکنید؟
ارزیابی فضای سیاسی در فاصله چندماهه تا انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا را میتوان ترکیبی از چند عامل کلیدی دانست که بسیار حائز اهمیت است.
در این انتخابات که با تأخیر یکساله صورت میپذیرد، رقابتهای درونحکومتی تشدید میشود، چرا که شوراهای اسلامی شهرها، بهویژه کلانشهری همچون تهران، دارای بودجههای کلان، قدرت اجرایی قابل توجه و اعتبار سیاسی بالایی هستند، لذا این انتخابات بسیار حساس خواهد بود و انتظار میرود که رقابت میان جناحهای مختلف درون نظام، مانند اصولگرایان، اصلاحطلبان و مستقلین یا اعتدالگرایان، بسیار پرشور و نزدیک به هم باشد، به شرط اینکه تصمیمسازان دست باندهای متصل به قدرت و ثروت و ویژهخواران را کوتاه کنند در غیر اینصورت، کمافیالسابق، مشارکت کم خواهد بود و این نتیجه منفی آنچنان مشهود است که نیاز به نظرسنجی از قاطبه مردم نمیباشد.
بنابراین رقابت در انتخابات آینده نه تنها بر سر کرسیها، که بر سر گفتمان مسلط مدیریت شهری و تصاحب پست پراهمیت شهرداری کلانشهرها و در آینده تصاحب کرسیهای دولت خواهد بود.
برای تندروها رأی آوردن خودشان و خالص سازی مهم است
اما بحث و مقوله مهم اینجاست که تصمیمهای غیرعلمی در حوزه اقتصاد، گرانیها و ناترازیهای ساختگی از سمت دولتهای گذشته و حال، پاشنهآشیل عدم حضور مردم و مشارکت عمومی خواهد بود، مگر اینکه به بیتدبیری تندروها تن داده شود که میگفتند حضور حداکثری مهم نیست بلکه آنچه مهم است رایآوری ماست که اصل ماجراست و باید خالصسازی صورت پذیرد.
تفکرات و فرامین رهبر معظم انقلاب با این تفکر پوسیده دیکتاتوری منافات دارد و ایشان در دوران مختلف از دولتها و سردمداران نظام، مطالبه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را داشتهاند.
«اقتصاد» و «معیشت» دو محور اصلی شعارهای انتخاباتی
لذا با توجه به تورم بالا و مشکلات معیشتی مردم، تقریباً تمامی طیفها شعارها و برنامههای خود را بر محور «اقتصاد» و «معیشت» متمرکز خواهند کرد. وعدههایی در زمینه حل مشکلاتی مانند گرانی مسکن، حملونقل عمومی، آلودگی هوا و ایجاد اشتغال، محور اصلی تبلیغات انتخاباتی همه احزاب و ائتلافهای سیاسی را تشکیل خواهد داد.
با این حال، میزان اقناعکنندگی این وعدهها برای افکار عمومی تعیینکننده میباشد. نکته دیگر اینکه فضای گفتمانی انتخابات شورای اسلامی شهر به شدت تحت تأثیر فضای کلان سیاست داخلی و بینالمللی کشور قرار دارد. هرگونه تحول در مذاکرات هستهای، سطح رابطه با قدرتهای خارجی یا مذاکرات در مورد رفع تحریمها میتواند مستقیماً بر ادبیات و مواضع نامزدها تأثیر بگذارد. نامزدها احتمالاً سعی خواهند کرد در عین پرداختن به مسائل محلی، مواضع خود در قبال مسائل ملی را نیز به صورتی محتاطانه بیان کنند.
نقش پررنگ فضای مجازی در انتخابات شوراهای شهر و روستا
در این راستا، نقش پررنگ شبکههای اجتماعی را نمیتوان نادیده گرفت و نسبت به ادوار گذشته، این شبکهها و پیامرسانها نقش بسیار پررنگتری در معرفی نامزدها، انتشار برنامهها و بسیج حامیان خواهند داشت. این فضا میتواند هم یک فرصت گفتوگوی مستقیم با مردم و هم تهدیدی با استفاده از روشهای شایعهپراکنی و جنگ روانی برای تمامی جناحها محسوب شود و نیز احتمال برجستهشدن چهرههای مستقل با توجه به کاهش اعتماد عمومی به احزاب و ساختارهای سنتی وجود دارد.
اقتصادنیوز:عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران گفت: در دنیا، نظام «حکمرانی محلی» وجود دارد. الان مثلاً در آمریکا، فرانسه یا انگلستان، شهردار بر نیروهای انتظامی، راهنمایی و رانندگی و پلیس شهری نظارت دارد و شهرداری از امکانات گستردهای برخوردار است. شورا هم اختیارات واقعی دارد و مدیریت شهری و محلی در اختیارش است؛ اما در ایران چنین نیست.
همچنین ممکن است فرصت برای چهرههای مستقل، متخصص و غیرسیاسی که بر شایستگیهای مدیریتی و تخصصی خود تأکید دارند، بیشتر شود. این چهرهها میتوانند در صورت داشتن برنامهای مشخص و قابل دفاع، رأی شهروندان ناراضی از دو جناح اصلی را جذب کنند.
یأس مردم مهمترین عامل کاهش مشارکت در انتخابات
*با توجه به مشارکت پایین در دو انتخابات اخیر، فکر می کنید مشارکت در انتخابات پیش رو افزایش یابد یا ...؟
پیشبینی مشارکت در انتخابات پیشرو خیلی سخت است و پاسخ به این سوال بسیار وابسته به متغیرهای مختلفی است. از جمله این متغیرها میتوان به چند مورد اشاره نمود. از جمله عوامل کاهنده مشارکت مانند خستگی و بیاعتمادی عمومی مردم به ساختار اجرایی کشور است. مشاهدات، تجربه و آمار ارائه شده در دو انتخابات گذشته با مشارکت بسیار پایین، نشاندهنده عمق ناامیدی و بیاعتمادی به تأثیرگذاری رأی مردم در تغییر شرایط است.
این یأس مردم نجیب و خوب میتواند مهمترین عامل برای عدم تعلق و کاهش مشارکت باشد؛ چرا که چندی است مردم تمرکز بر مشکلات معیشتی دارند و از عاملان گرانی و آنانی که از جیب مبارک مردم به نفع دولت به گونههای مختلف سرقت میکنند ناراحتند.
پس از جنگ ۱۲ روزه با گرانیها، مردم را تنبیه کردند
در واقع، این چنین میتوان بیان داشت و از دولتمردان گله کرد که این رسمش نبود! چرا که پس از جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، به جای حمایت از مردم با این گرانیهای توهینآمیز، مردم را تنبیه کردند. خوب است که توجه داشته باشیم زمانی که اولویت اول مردم تأمین نیازهای اولیه باشد، شک نکنید که انگیزه چندانی برای مشارکت در فرآیندهای سیاسی که نتایج آن را فوری و مؤثر نمیبینند، نداشته باشند.
بنابر این، احتمال اینکه عدم مشارکت عمومی برای رقابت جدی و گسترده وجود داشته باشد، دور از ذهن نیست. اگر مردم این تصور را پیدا کنند که نتیجه انتخابات از پیش مشخص است یا نامزدهای حاضر، نماینده واقعی برای برآورده شدن خواستههای متنوع آنان نیستند، انگیزه خود برای حضور در پای صندوقها را از دست میدهند؛ چون این روش اجرای انتخابات و نظارت ناصحیح بر آن، چنین در ذهن مردم متبادر مینماید که کَانّهُ این افراد نمایندگان تسخیری هستند و به شعور آنان توهین شده است.
ارسال نظر