کابوس آمریکا پرواز کرد/ رونمایی چین از بزرگترین جنگنده جهان

سرویس: اخبار سیاسی کدخبر: ۷۵۱۳۷۸
اقتصادنیوز: چین دومین نمونه اولیه از بزرگترین جنگنده نسل ششم جهان را که دارای موتور سه‌گانه و برد عملیاتی ۴۰۰۰ کیلومتری است، آزمایش کرد. این هواپیمای فوق‌پنهان‌کار، که سال‌ها از پروژه مشابه آمریکا (F-۴۷) جلوتر است، با ظرفیت حمل موشک‌های بزرگ، معادله قدرت هوایی را بر فراز اقیانوس آرام تغییر خواهد داد.
کابوس آمریکا پرواز کرد/ رونمایی چین از بزرگترین جنگنده جهان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، چین رسماً از یک گام بزرگ در صنعت هوافضای نظامی خود پرده برداشت. فیلم‌های جدید تأیید می‌کنند که دومین نمونه اولیه از جنگنده نسل ششم فوق سنگین شرکت چنگدو، که آن را «بزرگترین جنگنده جهان» می‌نامند، وارد مراحل آزمایش پرواز شده است. این هواپیما که از همان ابتدا با هدف درگیری در فواصل بسیار طولانی (بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر) و با استفاده از فناوری پنهان‌کاری و هوش مصنوعی طراحی شده، پکن را سال‌ها جلوتر از رقبای غربی، از جمله پروژه F-۴۷ آمریکا، قرار می‌دهد.

نوآوری‌های کلیدی: سه‌موتور و رادار غول‌پیکر

این نمونه اولیه جدید، نسبت به مدل قبلی خود تفاوت‌های مهمی دارد که نشان‌دهنده تکامل سریع پروژه است:

  • قدرت سه‌گانه: جنگنده دارای یک پیکربندی سه‌موتوره (یک ورودی پشتی و دو ورودی زیرین) با ورودی‌های هوای جدید است که پنهان‌کاری آن را افزایش می‌دهد.

  • قدرت آتش بی‌سابقه: جایگاه‌های تسلیحات زیر بدنه نشان می‌دهد که این جنگنده می‌تواند چندین برابر موشک‌های نسل پنجمی مانند F-۳۵ مهمات حمل کند؛ از جمله موشک‌های بزرگ PL-۱۷ برای درگیری‌های هوابه‌هوای با برد بسیار طولانی.

  • رادار بزرگ: اندازه عظیم دماغه نشان می‌دهد که یک رادار بسیار بزرگ در آن تعبیه شده است که به آن اجازه می‌دهد بدون کمک سامانه‌های هشدار زودهنگام، اهداف را در بردهای فراتر از ۴۰۰ کیلومتر شناسایی و درگیر کند.

کابوس آمریکا پرواز کرد؛ این «غول پنهان‌کار»، ۴۰۰۰ کیلومتر برد عملیاتی دارد

برد فراتر از انتظار و امنیت خدمه

توانایی این جنگنده برای عملیات مستقل در عمق خاک دشمن، بزرگترین مزیت آن است:

  • برد ۴۰۰۰ کیلومتر: شعاع عملیاتی این جنگنده بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر تخمین زده شده که دو برابر مدل J-۲۰ چین و چهار برابر F-۳۵ آمریکاست.

  • کنترل جدید: نازل‌های اگزوز زاویه‌دار جدید احتمالاً برای قابلیت کنترل بردار رانش طراحی شده‌اند تا عدم وجود باله دُم (برای پنهان‌کاری بیشتر) را جبران کنند.

پیشتازی در مسابقه هوایی: اگر این برنامه از الگوی توسعه جنگنده J-۲۰ چین پیروی کند، می‌توان انتظار داشت که این جنگنده بسیار سنگین در ژانویه ۲۰۳۱ وارد خدمت شود، که سال‌ها زودتر از انتظار برای برنامه‌های مشابه در غرب است.

ارسال نظر

پربازدیدترین‌ها
کارگزاری مفید