هوش مصنوعی نتایج انتخابات را تغییر خواهد داد؟

به گزارش اقتصادنیوز، سال ۲۰۲۴ با موج بزرگی از انتخابات در سراسر جهان همراه بود که زیر سایه هوش مصنوعی برگزار شد. پیش از آغاز رأیگیری، برای بسیاری این پرسش مطرح بود که وجود هوش مصنوعی چگونه روند رقابتهای سیاسی را دگرگون خواهد کرد؟
آیا باید با وجود هوش مصنوعی، نگران موجی از اطلاعات نادرست، دیپفیکها و تبلیغات گمراهکننده باشیم؟ یا اینکه این فناوری میتواند به ابزاری مثبت برای ایجاد پیوندها و ارتباط عمیقتر میان نامزدها و شهروندان بهویژه در جوامعی چندزبانه یا با دسترسی محدود به منابع سنتی اطلاعاتی تبدیل شود؟
نقش پررنگ در نتایج انتخابات
اکونومیست در گزارشی نوشته است: اکنون که آرای بسیاری از این انتخاباتها شمارش شده و دولتها شکل گرفتهاند، بررسیهای علمی نشان میدهد پیشبینیها در مورد نقش پررنگ هوش مصنوعی کاملاً درست از آب درآمدهاند.
طبق دادههای ارائهشده توسط یک نهاد علمی، هوش مصنوعی به نوعی در روند سیاسی حدود ۸۰ درصد از انتخابات سال گذشته در کشورهای مختلف، نقشی پررنگ داشتهاست.
حضور هوش مصنوعی تقریباً در اکثر نقاط جهان چشمگیر بودهاست؛ از ایالات متحده و بریتانیا گرفته تا هند، اندونزی و نیجریه. تنها بعضی کشورها که عمدتا کشورهایی کوچک با جمعیت کمتر از دو میلیون نفر مثل مغولستان، بوتسوانا و توگو بودهاند، از تأثیرات مستقیم این فناوری مصون ماندهاند.
با وجود این، نوع استفاده از هوش مصنوعی در اکثر موارد نگرانکننده است. بخش بزرگی از فعالیتهای هوش مصنوعی در زمینه تولید محتوا صورت گرفته که در نزدیک به نیمی از موارد (۴۶درصد)، منشأ تولید این محتوا اساساً ناشناس بوده است.
از میان محتواهای قابل ردیابی، حدود یکچهارم توسط گروههای سیاسی داخلی و حدود ۲۰ درصد از سوی بازیگران خارجی در حوزه سیاست تولید شده بود؛ درحالی که اغلب اهدافی مغرضانه یا مداخلهجویانه را دنبال میکردند.
اقتصادنیوز: تصمیم ایران برای بهکارگیری سیستم مکانِیاب چینی ممکن است در ظاهر یک مانور راهبردی بهنظر برسد، اما پیامدهای بسیار عمیقتری را با خود به همراه میآورد. درواقع، چنین اقدامی نشانهای از بازآرایی بنیادی در نظم جهانی است.
فناوری هوش مصنوعی در برخی موارد نیز کارکرد مثبتی داشت، مثلاً دوبله کردن یک سخنرانی سیاسی به زبان اقلیتها که میتوانست به مشارکتپذیری بیشتر جوامع منجر شود. نکته قابل تأمل این است که در صورت پخش این ویدیوها با لوگوی شرکتهای تبلیغاتی، تأثیرگذاری محتوای آنان کاهش مییافت.
در کشورهایی که دولتها بهرهبرداری شفاف و مشخصی از هوش مصنوعی داشتهاند، عموما استفاده کلی جامعه از این ابزار نیز مفید و بیحاشیه بوده است. برای مثال، در ماداگاسکار از این فناوری برای شناسایی دقیق رأیدهندگان استفاده شد.
سوء استفاده از فناوری هوش مصنوعی
با این حال، در انتخابات صورت گرفته، بهکارگیری منفی توانایی هوش مصنوعی بسیار گستردهتر گزارش شدهاست. طبق گزارشها حدود دو سوم از موارد استفاده از هوش مصنوعی بهصورت مستقیم در راستای گمراهسازی یا دستکاری افکار عمومی بوده است.
نمونههایی از این دست میتواند بازسازی چهره سیاستمداران هندی به منظور تأیید نامزدهای کنونی باشد. در بنگلاش نیز تولید دیپفیکها با دستکاری ویدیویی و صوتی به شایعه کنارهگیری یک نامزد انتخاباتی دامن زدند.
همچنین در برخی موارد که پای بازیگران خارجی در میان بود، مانند فعالیتهای صورتگرفته در جزایر سلیمان، مداخلاتی آشکارا با اهداف خصمانه و برای بیثباتسازی فضای سیاسی کشورها انجام شدند.
پرسش کلیدی اما همچنان این است که آیا چنین مداخلاتی واقعا در نتایج انتخابات تأثیر گذاشتهاند؟ پاسخ قطعی هنوز مشخص نیست. در برخی موارد، مانند رومانی، شواهد حاکی از تأثیرگذاری مستقیم بودند، به طوری که دادگاه قانون اساسی رومانی اعلام کرد که مداخله دیجیتال با استفاده از قابلیت هوش مصنوعی موجب ابطال و برگزاری مجدد انتخابات ریاستجمهوری شده است.
تغییر سیستم اطلاعاتی جهان
در مجموع، گزارشهای بینالمللی به یک نتیجه روشن اشاره میکنند: همانگونه که محیط زیست طبیعی دستخوش دگرگونیهای اقلیمی شده است، محیط اطلاعاتی جوامع نیز در حال تجربه تغییرات بنیادین است.
با این حال، همانگونه که وظیفه تعیین سیاستهای مقابله با تغییرات اقلیمی بر عهده نهادهای سیاسی است، مسئولیت واکنش به این تحولات نیز اغلب بر دوش سیاستمداران و قانونگذاران خواهد بود. گزارش پنل بینالمللی نیز صرفاً به ارزیابی و هشدار های صورت گرفته در عرصه جهانی پرداخته است.
ارسال نظر