تشدید تنش های تجاری میان آمریکا و هند/ پای خمیردندان و کودکان هم باز شد

سرویس: اخبار سایر رسانه‌ها کدخبر: ۷۴۱۰۱۱
اقتصادنیوز: نارندرا مودی نخست‌وزیر هند روز پنج‌شنبه بار دیگر بر استفاده از کالاهای «ساخت هند» یا «سوادشی» تأکید کرد.
تشدید تنش های تجاری میان آمریکا و هند/ پای خمیردندان و کودکان هم باز شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، درمیان تنش های تجاری بین هند و آمریکا، تبلیغات محصولات مصرفی در هند خرید کالاهای این کشور را تبلیغ کرده و از مصرف کنندگان می خواهند کالاهای آمریکایی را تحریم کنند.

 رویترز گزارش داد، رقیب هندی شرکت آمریکایی «کولگیت-پالمولیو» خمیر دندان خود را به آزمونی از ملی‌گرایی تبدیل کرده و از مصرف‌کنندگان خواسته است محصولات آمریکایی را کنار بگذارند؛ اقدامی که در میان تشدید تنش‌های تجاری با آمریکا و در راستای موج تبلیغ کالاهای داخلی در هند صورت می‌گیرد.

نارندرا مودی نخست‌وزیر هند روز پنج‌شنبه بار دیگر بر استفاده از کالاهای «ساخت هند» یا «سوادشی» تأکید کرد. او گفت کودکان باید فهرستی از کالاهای خارجی تهیه کنند و معلمان نیز آن‌ها را تشویق کنند که از این کالاها استفاده نکنند.

هفته گذشته، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تعرفه‌هایی تا سقف ۵۰ درصد بر کالاهای وارداتی از هند اعمال کرد؛ اقدامی که باعث شد هندی ها کارزاری در فضای مجازی برای تحریم شرکت های آمریکایی مانند مک‌دونالد، پپسی و اپل راه‌اندازی کنند.

شرکت «دابور» که ارزشی بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار دارد، این هفته تبلیغی تمام‌صفحه در روزنامه‌ها منتشر کرد که در آن تصاویری از بسته‌های خمیر دندان بدون نام دیده می‌شد که شباهت زیادی به بسته‌بندی کولگیت داشت. این تبلیغ بدون نام بردن از محصول آمریکایی اعلام کرد که محبوب‌ترین برند خمیر دندان هند آمریکایی است و دابور انتخاب «سوادشی» محسوب می‌شود.

در این تبلیغ آمده بود: «متولد آنجا، نه اینجا»، جمله‌ای که به رنگ‌های پرچم آمریکا نوشته شده بود و به خمیر دندان بی‌نام اشاره داشت.

کولگیت ۴۳ درصد از بازار خمیر دندان هند را در اختیار دارد و پس از آن، واحد هندی شرکت یونیلیور با برند «پپسودنت» قرار دارد. دابور با سهم ۱۷ درصدی در جایگاه سوم قرار دارد.

جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری هند بازار بزرگی برای کالاهای مصرفی آمریکایی است که اغلب از طریق فروشگاه دیجیتالی آمازون خریداری می‌شوند. محصولات آمریکایی طی سال‌های اخیر حتی به شهرهای کوچک هند نیز نفوذ کرده‌اند.

تبلیغ دابور در روزنامه «تایمز آو ایندیا» حتی شامل یک کد کیو آر بود که مصرف‌کنندگان را به لینک خرید در تارنمای آمازون هند هدایت می‌کرد؛ فروشگاهی که حدود یک‌سوم فروش مجازی داخلی هند را در اختیار دارد.

«کارتیک سرینیواسان»، مشاور ارتباطات، استراتژی تبلیغاتی دابور و دیگر شرکت‌ها را «بازاریابی لحظه‌ای» توصیف کرد و گفت: چطور می شود از این احساسات، حداقل برای دو هفته آینده بهره برد؟ دقیقاً به همین شکل که همه این شرکت ها انجام می‌دهند.»

شرکت‌های دیگری نیز از همین تاکتیک استفاده کرده‌اند؛ از جمله «آمول» بزرگ‌ترین شرکت لبنیات هند که در حساب‌های شبکه‌های اجتماعی خود کارتون‌هایی با محوریت محصولات «ساخت هند» منتشر کرده است. یکی از تبلیغات این شرکت، شخصیت نمادین آمول را در حال حمل پرچم هند و یک قالب کره نشان می‌دهد.

شرکت «ردیف» که پیش از ظهور یاهو و جیمیل محبوب بود، نیز تبلیغی در روزنامه منتشر کرده و سرویس خود را «ایمیل هند» نامیده که به حفظ اطلاعات تجاری کاربران در داخل کشور کمک می‌کند.

به گزارش ایرنا، در حالی که نارندرا مودی نخست وزیر هند در اجلاس سازمان همکاری شانگهای (SCO) در تیانجین با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، خوش و بش کرد، لوتنیک به هند در مورد همسویی با روسیه و چین در بریکس، گروهی که توسط این سه کشور به همراه برزیل و بعدا آفریقای جنوبی تاسیس شده است، هشدار داد.

او گفت: «آنها نماد میان روسیه و چین (در بریکس) هستند. اگر می‌خواهید این باشید، ایرادی ندارد. یا از دلار حمایت کنید، از آمریکا حمایت کنید، از بزرگترین مشتری خود که مصرف‌کننده آمریکایی است، حمایت کنید، یا حدس می‌زنم قرار است ۵۰ درصد تعرفه بپردازید. و ببینیم این چقدر طول می‌کشد.»

 

ارسال نظر

پربازدیدترین‌ها
کارگزاری مفید