از واردات محدود خودروهای ژاپنی و اروپایی به ایران تا اختلاف محسوس میان قیمت خودروهای وارداتی با نرخ های جهانی
به گزارش اقتصادنیوز، در شرایطی که اختلاف قابلتوجه میان قیمت خودروهای وارداتی در ایران و نرخهای جهانی موجب تشدید نارضایتیها شده است، پرسش درباره منشأ این فاصله و نقش سیاستهای دولتی در این خصوص است.
ساختار پیچیده تعرفهها، مالیاتهای متعدد و هزینههایی که فعالان این حوزه آنها را «هزینههای نیابتی» مینامند، مدتهاست محل انتقاد واردکنندگان بوده است. به گفته آنها، بخش عمده افزایش قیمت نهایی خودرو ناشی از این هزینههاست و سهم واقعی سود شرکتهای واردکننده بسیار کمتر از آن چیزی است که تصور میشود. در چنین فضایی، دولت همچنان واردات خودرو را یکی از مسیرهای تأمین درآمد ارزی و مالی میداند،
اقتصادنیوز: کارشناسان بازار خودرو درباره انتخاب میان خودروی صفر داخلی و خودروهای کارکرده ژاپنی و کرهای با سن بالا نظرات متفاوتی دارند. حسین مقیسه، مهدی دادفر و مهدی خسروشاهی در گفتگو با «اقتصادنیوز» به این سوال پاسخ داده اند.
هادی سلیمانی ملکان، رئیس هیئتمدیره انجمن واردکنندگان خودرو و عزیزاله گودرزی، مشاور معاون وزیر صمت، در گفتوگو با اقتصادنیوز، به سوالاتی درخصوص مشکلات تعرفه ای واردات خودرو و فاصله های قیمتی بین خودروهای وارداتی با قیمت جهانی پاسخ داده اند.
از درآمد دولت از واردات خودرو تا هزینه های نیابتی
هادی سلیمانی ملکان، رئیس هیئتمدیره انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با اقتصادنیوز، در پاسخ به این سوال که درباره سهم واردکنندگان و تعرفه های واردات در فاصله قیمتی خودروهای وارداتی با قیمت جهانی گفت: اگر ساختار قیمتگذاری را که سازمان حمایت تعریف کرده ملاحظه کنید - که در آن نظام تعرفهای، تعرفههای مستقیم و غیرمستقیم و مالیاتهایی که باید افزوده شود در نظر گرفته شده- و هزینههای مالیاتی و هزینههای مالی شرکتها را هم به آن اضافه کنید، میبینیم که شرکتها کلاً بر روی قیمت خرید و حمل خود صرفاً ۱۵ درصد سود دارند. پس عملاً عمده این ضرایب افزاینده که بعضاً دو برابر یا بیش از دو برابر قیمت پایه خرید میشود، در ساختار، سهم دولت است؛ یا چیزی است که ما به آن «هزینههای نیابتی» میگوییم، یعنی سهمی که شرکتهای چه واردکننده و چه تولیدکننده به نیابت از ارکان حاکمیت اخذ میکنند و عیناً آن را میپردازند.
وی افزود: برای همین هم هست که در این شرایط نابسامان ارزی، دولت تمایل دارد واردات تداوم پیدا کند، چون بخش درآمدی بسیار مثبتی از این موضوع دارد؛ بخشی از آن تعرفه است، بخشی مالیات بر ارزش افزوده است، بخشی درصدهای مختلفی است، مربوط به هلالاحمر، آمبولانس، به مناسبت مصرف سوخت، ناجا و…که دریافت میشود. این عدد دوبرابری عمدتاً ناشی از سهم ۸۰ تا ۹۰ درصدی هزینههای نیابتی و هزینههایی است که عیناً به ارکان مختلف ساختار دولتی منتقل میشود.
«آیا برنامهای برای رایزنی با دولت برای کاهش تعرفه واردات و نزدیک شدن قیمت خودروهای وارداتی به قیمت جهانی دارید؟» این سوالی بود که ملکان در پاسخ به آن گفت: ما این برنامه را همیشه داشتهایم. تا جایی که سازوکارهای حکمرانی تعاملپذیر باشند ، ما در خدمتشان هستیم. هر جا که ما را بهعنوان مشاور پذیرفتند، همراهی کردیم؛ هر جا که نپذیرفتند، سعی کردیم بهزور خودمان را وارد کنیم؛ ولی باید دید که چقدر پذیرایی وجود دارد.
رئیس هیئتمدیره انجمن واردکنندگان خودرو درباره اثر افزایش قیمت بنزین بر قیمت خودرو نیز تاکید کرد: من فکر میکنم استقبال از خودروهای برقی، هیبریدی و برد افزا را بطور حداقلی افزایش خواهد داد . اما درباره خودِ قیمت بنزین و افزایش قیمت آن- علیرغم اینکه به طبقه کمبرخوردار فشار بیشتری وارد میکند-هنوز به نقطه حساسیتی نرسیده که در تصمیمگیریها نقش خیلی پررنگی داشته باشد.
وی درباره اثر محدودیت واردات خودرو بر صنعت خودرو داخلی در سالهای گذشته تاکید کرد: من فکر میکنم فقط باعث شده که خوابشان سنگینتر شود.
بهترین تعرفه، تعرفهای است که رقابت را شکل دهد
عزیزاله گودرزی، مشاور معاون وزیر صمت، نیز در گفتوگو با اقتصادنیوز درباره تعرفه واردات خودرو گفت: تعرفه بر اساس شاخصهای اقتصادی تعیین میشود و با وجود اصلاح قیمت بنزین اصلاً ارتباطی با مصرف سوخت خودرو چه گاز، بنزین یا گازوئیل ندارد؛ بعداً هم فکر نمیکنم ارتباطی پیدا کند.
وی در پاسخ به برخی ادعاها مبنی براینکه تعرفه بالای واردات خودرو به نفع تولید خودروی داخلی است و به صنعت خودرو در بلند مدت می کند، گفت: اولا تعرفه در ساختارش اینطور نبوده دوم اینکه قطعاً ما موافق نیستیم که تعرفه بالا به عنوان حمایت از تولید باشد. بهترین تعرفه، تعرفهای است که بتواند بحث رقابت را شکل دهد و منافع عمومی و رضایت مصرفکننده را به دنبال داشته باشد. صرف کاهش تعرفه یا افزایش تعرفه، هیچکدام از نظر ما کارایی لازم را نه برای صنعت دارد و نه برای مردم.
برخی کشورها از ترس مبادله تجاری با آمریکا با ما همکاری نمیکنند
«چرا واردات خودروهای چینی با وجود گلایه نسبت به کیفیت آنها هر روز بیشتر می شود. اما واردات خودروهای ژاپنی و اروپایی با محدودیت انجام می شود؟ » مشاور وزیر صمت در پاسخ به این سوال می گوید: این موضوع مربوط به وزارت صنایع نیست و به تجارت خارجی ما ارتباط دارد. ژاپن، کره و اروپا صادراتشان را به ما انجام نمیدهند، علت آن هم فکر میکنم مربوط به FATF باشد؛ آنها میگویند پول باید از طریق بانکها منتقل شود و روشهای غیر بانکی را قبول نمیکنند. فکر میکنم مشکل بیشتر همین است. بهرحال بحث تحریم مطرح است. واقعیت این است که هر کشوری که بخواهد با آمریکا مراودت داشته باشد در مراودات با من دچار مشکل می شود.
گودرزی تاکید کرد: این محدودیتها ناشی از تحریمهای ثانویهای است. آنها از ترس مبادله تجاری با آمریکا با ما همکاری نمیکنند وگرنه تمایل به همکاری دارند؛ چون ما در گذشته خریدار خیلی خوبی بودیم، الان هم هستیم و در آینده نیز خواهیم بود.
ارسال نظر