گفتگوی «اقتصادنیوز» با کارشناس بازار خودرو

پیش بینی واردات خودرو بعد از فعال شدن مکانیسم ماشه | کدام خودروها برای سرمایه گذاران سودآور است؟

سرویس: اخبار خودرو کدخبر: ۷۴۱۵۲۳
اقتصادنیوز: یک کارشناس بازار خودرو گفت: جامعه الان فضای امیدوارانه ای برای خرید خودرو یا سرمایه گذاری در خودرو ندارد و عملا خودرو از یک حالت سرمایه ای در حال خروج است.
پیش بینی واردات خودرو بعد از فعال شدن مکانیسم ماشه | کدام خودروها برای سرمایه گذاران سودآور است؟

به گزارش اقتصادنیوز، در فضای نااطمینانی سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور، سرمایه گذاران خرد به دنبال بازاری امن برای سرمایه گذاری مطمئن می گردند، آیا بازار خودرو بازاری امن برای سرمایه گذاری است؟

اقتصادنیوز این موضوع را با یک تحلیلگر بازار خودرو در میان گذاشت،. بابک صدرایی در گفتگو با اقتصادنیوز تاکید کرد: «با ممنوع کردن واردات خودرو، کسب و کار رانت خوارها و دلال ها را تقویت می کنیم که از این بازار نهایت سوءاستفاده را می توانند ببرند. در سال های97 تا 1400 که واردات خودرو ممنوع بود قیمت خودرو ثانیه ای افزایش می یافت و سوءاستفاده های زیادی می شد. »

خبر مرتبط
رئیس انجمن همگن قطعه‌سازی: خودرو بازار امن برای سرمایه گذاری نیست | اثر منفی اسنپ‌ بک بر واردات خودرو

اقتصادنیوز: رئیس انجمن همگن قطعه‌سازی کشور می‌گوید: خودرو به دلیل مصرفی بودن نمی‌تواند بازاری امن برای سرمایه‌گذاران خرد باشد.

این کارشناس بازار خودرو می گوید: «مردم الان تحلیل و نگاه امیدوارانه برای خرید خودرو یا سرمایه گذاری در بازار خودرو ندارد و عملا خودرو از یک حالت سرمایه ای در حال خروج است..»
*****
آقای صدرایی! حدود 2 ماه و نیم از جنگ ایران و اسرائیل می گذرد. به عقیده جنابعالی بازار خودرو از آن التهابات روزهای جنگ و بعد از جنگ فاصله گرفته است؟
روزهایی که جنگ اتفاق افتاد و تا مدتی بعد از پایان جنگ، رکود شدیدی بر بازار خودرو حاکم بود اما کم کم تأثیرات جنگ کمتر شد و بازار مقداری به حرکت درآمد البته نه چندان قابل توجه و محسوس، بلکه از آن رکود سنگین در حال خروج بود. اما ناگهان بحث مکانیسم ماشه مطرح شد و مجددا بازار را وارد فضای رکودی کرد.

خودرو در حال خروج از بازار سرمایه گذاری است

در مجموع می توان گفت این فضای ملتهب و پیش بینی هایی که درباره آینده می شود تا حدودی بازار خودرو را در رکود فرو برده است.

جنگ که متوقف شد، قیمت دلار بر روی کانال 84 یا 85 هزار تومان قرار داشت اما الان دلار در کانال 100 هزار تومان است و چیزی حدود 20 درصد رشد کرده است. اما رشد خودروهای وارداتی حتی از این مقدار هم کمتر شده و متوقف است.

این فضا نشان می دهد که مردم الان تحلیل و نگاه امیدوارانه برای خرید خودرو یا سرمایه گذاری در بازار خودرو ندارد و عملا خودرو از یک حالت سرمایه ای در حال خروج است.

صدرایی

در این فضا کدام گروه ها اقدام به خرید خودرو می کنند؟

بازار خودرو بعد از جنگ بیشتر در حالت رکود قرار دارد، به همین دلیل کسانی که بیم دارند و این سوال برایشان مطرح می شود که «نکند در آینده نتوانم ماشین بخرم یا ماشین گران می شود»، در واقع مصرف کنندگان حقیقی هستند که از بیم و ترس، آن هم اگر پول داشته باشند این ریسک ها را می پذیرند که پولشان را بیاورند در بازار خودرو و خریدار باشند.

اشاره کردید که خودرو درحال خارج شدن از لیست کالای مناسب سرمایه گذاری است، از نگاه شما الان بهترین بازار برای سرمایه گذاری خرد کدام بازار است؟

قبل از این، مسکن بازار جذابی برای سرمایه گذاری بود اما الان تمایل شاید به سمت طلا و دلار آمده باشد؛ چون بازارها خودشان را پیدا می کنند. 

اما خودرو دیگر از آن حالتی که یک کالای سرمایه ای و کالایی بود که می گفتند روزی روزگاری می توان به عنوان سرمایه گذاری روی آن حساب کرد، خارج شده است. 

مردم دیگر توان خرید خودروهایی با قیمت چندمیلیاردی را ندارند

در شروع سال دلار روی قیمت 52 تا 53 هزار تومان بود اما پایان سال دوبرابر شد و به 105 هزار تومان رسید. اما برای نخستین بار، قیمت خودرو ثابت مانده بود یعنی سیگنال می داد، این سقف قیمت خودرو است. جامعه چون از نظر اقتصادی کوچک تر و شرایط اقتصادی سخت تر می شود، منِ عضو جامعه ایران توان این را ندارم که 207 یک میلیارد تومانی را بخرم 2 میلیارد تومان.

از سوی دیگر، واردات خودرو یک مقدار بیشتر شد و تنوع خودروهای مونتاژی افزایش یافت. همه این ها دست به دست هم داد و باعث شد به من این پیام را بدهد کششی در بازار نیست و این امکان وجود ندارد خودرو بخواهد با این قیمت ها به بازار عرضه شود.

اگر مکانیسم ماشه هم فعال شد، واردات خودرو ممنوع نشود زیرا...

اگر مکانیسم ماشه فعال شود، می تواند تاثیری بر واردات بازار خودرو داشته باشد؟

اشتباهی که دولت سال 97 کرد این بود وقتی مسئله برجام پیش آمد، دولت هم واردات خودرو را ممنوع و تحریم کرد. این اتفاق از نظر روانی باعث می شود قیمت ها جهش پیدا کند. در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه، واردات را ممنوع نکنیم حتی اگر نتوانیم خودرویی وارد کنیم، مثل امسال که هنوز واردکنندگان ارزی نگرفته اند و ثبت سفارش های پارسال در حال انجام است، حتی اگر شده با تیراژ خیلی کمتر خودرو وارد شود، بهتر از ممنوع کردن واردات است.

ممنوع کردن واردات خودرو، کسب و کار رانت خوارها و دلال ها را تقویت می کند

با همین ممنوع کردن واردات، کسب و کار رانت خوارها و دلال ها را تقویت می کنیم که از این بازار نهایت سوءاستفاده را می توانند ببرند. در سال های97 تا 1400 که واردات خودرو ممنوع بود قیمت خودرو ثانیه ای افزایش می یافت و سوءاستفاده های زیادی می شد. 

با توجه به اینکه خودرو به تیراژ مناسبی در بازار رسیده است حتی اگر مکانیسم ماشه فعال شود، در صورت مدیریت روانی بازار توسط دولت و رعایت این نکته که از قبل تقاضا را پیش بینی کنیم، حداقل بین 6 ماه تا یک سال از انفجار قیمتی در بازار خودرو جلوگیری می کنیم که به نفع مصرف کننده است. 

الان خودروهای وارداتی، تیراژ خوبی در بازار دارند اما بیشتر این ها مشکل عرضه دارند، یک عده این خودروها را به اصطلاح خوابانده اند به امید اینکه سود زیادی کسب کنند.

اما به نظر من این سیاست جواب نمی دهد چون خودرو سود اصلی را کرده است. بر این باورم دیگر اینطور نیست که خودروی سه میلیاردی را هر چقدر هم ارز رشد کند، در عرض یک سال بتوانیم با قیمت 6 میلیارد تومان بفروشیم. 

خودروهای پرطرفدار میان سرمایه گذاران 

برای همین اگر مقداری شرایط عرضه خودرو کمتر شود، حتی با وجود فعال شدن احتمالی مکانیسم ماشه، خودروهایی که دپو شدند، اگر یک مقدار اندک افزایش قیمت هم داشته باشند دیگر جایی برای رشد بیش از این ندارند که دو یا سه برابر شوند. بنابراین این خودروها هم جا دارد آرام آرام به بازار عرضه شوند تا کنترل بهتری صورت گیرد.

سرمایه گذاران خرد با توجه به شرایط بلاتکلیفی و نااطمینانی اقتصادی و سیاسی دائما درحال شیفت کردن از یک بازار به بازار دیگر هستند، با توجه به اظهارات شما بازار خودرو می تواند مقصد سرمایه گذاری باشد یا...

یک سری محصولات هستند که همیشه دارای حاشیه سودند، آنقدر تقاضا دارند که در بازار شناسایی می شوند و سرمایه گذاران به سمت این بازار می روند؛ مثلا 207 یا تیگو 7 ماشین هایی هستند که همیشه در بازار طرفدار خاص خود را دارند. خودروهای وارداتی و مونتاژی طرفدار زیاد دارند و این کشش را دارند که سرمایه گذاران خرد هم سود معقولی ببرند.

اما دیگر مثل سابق نیست که بتوانیم سود چندبرابر داشته باشیم و من این فضا را دور از ذهن می بینم.

ارسال نظر

پربازدیدترین‌ها
کارگزاری مفید