سقوط آزاد تولید لوازم خانگی در سال 1404 | سایه سنگین جنگ بر صنعت خودرو | تولید 50 درصد کالاها کم شد
به گزارش اقتصادنیوز؛ بررسیها آمار وضعیت واحدهای صنعتی در نیمه نخست سال 1404، حاکی از آن است که صنعت خودرو بیشترین نوسان را داشته است؛ تولید برخی خودروها مانند وانت با افت چشمگیر همراه بوده و در مقابل، برخی دیگر از محصولات خودرویی توانستهاند رشد محدودی را ثبت کنند.
کارشناسان معتقدند این وضعیت نشاندهنده تأثیر مستقیم محدودیتهای تولید، چالشهای تأمین قطعات و نوسانات بازار، بر این بخش حیاتی اقتصاد است و لزوم برنامهریزی دقیق برای بازگرداندن ثبات به بازار خودرو را پررنگ میکند.
فعالان اقتصادی بر این باورند که سایه جنگ هنوز بر بنگاههای تولیدی سنگینی میکند و سرمایهگذاران همچنان در تصمیمگیری برای ورود به بخش تولید مردد هستند. این نگرانی ناشی از عدم قطعیت در فضای سیاسی و اقتصادی، نوسانات نرخ ارز و محدودیتهای دسترسی به منابع مالی و بازارهای بینالمللی است.
به گفته کارشناسان، تداوم این وضعیت میتواند روند رشد تولید، اشتغال و توسعه صنعتی را کند کرده و سرمایههای بالقوه را به سمت فعالیتهای کمریسکتر سوق دهد. از این رو، اتخاذ سیاستهای حمایتی، تضمین ثبات اقتصادی و ایجاد چشمانداز روشن برای سرمایهگذاری از ضرورتهای حیاتی برای رفع تردیدها و رونق تولید داخلی است.
گزارش منتشر شده نشان میدهد که در این مدت 21 قلم با کاهش میزان تولید، 2 قلم در وضعیت نامشخص قرار داشتهاند و 17 قلم کالا هم با افزایش مقدار تولید روبرو بودهاند و با این شرایط، در بازه زمانی مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از 50 درصد اقلام منتخب با کاهش تولید روبرو بودهاند.
بیشترین افت به کدام صنایع رسید؟
بررسی جزئیات آمار منتشر شده حکایت از آن دارد که تولید «وانت» با کاهش چشمگیر 45.7 درصدی، بیشترین افت را در میان محصولات صنعتی داشته است. کارشناسان معتقدند این کاهش تولید میتواند ناشی از چالشهای تامین قطعات، افزایش هزینههای تولید، محدودیت در نقدینگی واحدهای تولیدی و تقاضای ضعیف بازار باشد و پیامدهای آن نهتنها بر بازار خودرو، بلکه بر زنجیره تأمین و سایر بخشهای وابسته نیز اثرگذار است.
اما در کنار کاهش تولید وانت، سه دسته از گروههای کالایی در بخش لوازم خانگی، با کاهش چشمگیر تولید مواجه شدهاند. تولید انواع تلویزیون با 42 درصد، تولید ماشین لباسشویی با 34 درصد و تولید یخچال فریزر با 22.4 درصد، بیشترین کاهش را در نیمه ابتدایی سال 1404 داشتهاند.
در این مدت، تولید «انواع خودرو سواری» نیز با کاهش 18.7 درصدی همراه بوده است، که این امر تأییدی بر ادامه رکود در بازار خودرو محسوب میشود. کارشناسان بازار معتقدند این افت تولید، علاوه بر تأثیر بر فروش و درآمد خودروسازان، پیامدهایی برای زنجیره تأمین قطعات، اشتغال نیروی کار و قیمتگذاری خودرو در بازار داخلی به همراه دارد و نشاندهنده نیاز به اتخاذ سیاستهای حمایتی و تحریک تقاضا در این بخش است.

بالاترین رشد تولیدیها
اما در میان محصولاتی که رشد تولید داشتهاند، میتوان به «اتوبوس، مینیبوس و ون» اشاره کرد که در مقابل سایر محصولات این گروه، رشدی 28.4 درصدی را تجربه کرد.
از سوی دیگر در این مدت «پودر شوینده» هم رشدی 28.2 درصد را ثبت کرد و رشد تولید «چرم» هم در کشور به 27.4 درصد رسید. بررسیها نشان میدهد در نیمه اول سال جاری تولید «کامیون، کامیونت و کشنده» هم رشدی 24.4 درصدی داشته است.

ارسال نظر