پاسخ مدیرعامل قشم ایر به ادعای بابک زنجانی درباره ناوگان هوایی | زیرساختهای برقراری پروازهای اروپا برنامهریزی شده | احیای هواپیماهای زمین گیر با استفاده از توان داخل

به گزارش اقتصادنیوز، سیامند عبدالله زاده، مدیرعامل قشمایر در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن ارائه گزارش عملکرد ۶ ماهه اول سال این شرکت گفت: اگر بخواهم موضوعات را تفکیک کنم، سه حوزه اصلی عملیات داشتهایم. پس از افزایش ناوگان، اکنون حدود ۹ تا ۱۰ فروند هواپیما داریم که در چرخه چکهای دورهای قرار دارند؛ از چکهای روزانه و ماهیانه گرفته تا چکهای نیمساله، سالانه و دوساله.
برنامه ریزی برای افزایش هواپیماهای فعال قشم ایر به 15 فروند
وی گفت: این چکها نشانه فعال بودن ناوگان هستند. در حال حاضر ۹ هواپیمای فعال داریم و دهمی نیز در حال اضافه شدن است. برنامهریزی و تعمیرات سنگین آن انجام شده و در آینده نزدیک وارد چرخه پروازی میشود. هدف ما این است که در برنامه پروازی آینده، تعداد هواپیماهای فعال را به ۱۵ فروند برسانیم.
عبداللهزاده ادامه داد: در ایام نوروز نیز عملیات پروازی گستردهای داشتیم. خوشبختانه همه پروازها طبق آخرین استانداردها انجام شد و مجموعه ما سربلند از این دوره بیرون آمد.
قشم ایر در جریان جنگ 12 روزه
او افزود: در جریان جنگ ۱۲ روزه اخیر، اتفاقات ناگهانی زیادی رخ داد. ما جزو نخستین شرکتهایی بودیم که جابهجایی هواپیماها را آغاز کردیم. در آن زمان ۸ فروند هواپیما فعال داشتیم که ۴ فروند در فرودگاه مهرآباد جابهجا شد، ۳ فروند از فرودگاه حضرت امام و یک فروند از امام خمینی (ره) منتقل شدند. یک هواپیما نیز در خارج از کشور بود که با هماهنگی کامل، در کمتر از یک ساعت تمامی اقدامات لازم برای بازگشتش انجام شد.
وی همچنین ادامه داد: تیمی متشکل از حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر از نیروهای پروازی و عملیاتی، در کمتر از یک ساعت هواپیماها را از تهران به نقاط امن در حاشیه شهر منتقل کردند تا از نظر ایمنی در وضعیت مناسبی باشند. پس از آن، در کمتر از ۴۸ ساعت، عملیات پروازی را از تهران به مشهد منتقل کردیم.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشمایر گفت: در شرایطی که پرواز از تهران ممکن نبود، مشهد به پایگاه اصلی ما تبدیل شد. از آنجا پروازهای خارجی را برای بازگرداندن مسافران ایرانی از سه مسیر استانبول، دبی و نجف انجام دادیم. در کنار آن، پروازهای داخلی نیز برقرار بود؛ از جمله پرواز به ایلام، چابهار و زاهدان. با وجود محدودیتها، توانستیم پروازهای شرق کشور را نیز تا حدی حفظ کنیم. انجام این انتقال در کمتر از ۴۸ ساعت، در آن شرایط بحرانی، واقعاً کار بزرگی بود.
او ادامه داد: پس از پایان جنگ و بازگشت شرایط عادی، وارد مرحله سوم عملیات شدیم؛ یعنی پروازهای اربعین. در سالهای گذشته این عملیات طی دو تا سه هفته انجام میشد، اما امسال به بازهای حدود ۷ تا ۱۰ روز محدود شد. در این مدت کوتاه، بیشترین بهرهبرداری ممکن از ناوگان فعال خود را داشتیم.
عبداللهزاده همچنین گفت: برای بهینهسازی عملیات، پروازها را بهصورت منطقهای تقسیم کردیم؛ یعنی ارتباط بین شرق و غرب کشور برقرار شد. برای نمونه، از مشهد به ایلام، سنندج و کرمانشاه، و از زاهدان به کرمان و سایر نقاط غربی پرواز داشتیم. همچنین برای مسیرهای تهران به نجف و بغداد، برنامهای طراحی کردیم تا با استفاده از هواپیماهای همپیکر، حجم بالایی از زائران اربعین را جابهجا کنیم.
اثر فعال شدن مکانیسم ماشه بر صنعت هوایی
وی در پاسخ به اینکه فعال شدن مکانیسم ماشه چه تاثیری بر صنعت هوایی خواهد داشت؟ اظهار کرد: مکانیسم ماشه موضوعی است که ما از سال های گذشته با آن درگیر بوده ایم. از سالهای گذشته درگیر تحریمها هستیم و این شرایط بیشتر برای کشور تبدیل به فرصت شده است، زیرا می توانیم بیشتر از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و نخبگان داخلی استفاده کنیم.
وی افزود: همان طور که مقام معظم رهبری نیز تأکید کردند، این شرایط برای کشور ما بیش از هر چیز یک فرصت است؛ فرصتی برای شرکت های دانش بنیان، بازنگری در روندها و اجرای دوباره بسیاری از فعالیت ها با توان داخلی.
عضو انجمن شرکت های هواپیمایی بیان کرد: ت ین فرصت باعث شد تا بسیاری از مسیرها را خودمان پیدا کنیم و با بهره گیری از شرکت های دانش بنیان، تعمیرات هواپیما و دیگر فعالیت ها را به شکل موثرتری پیش ببریم. همان طور که پیش تر نیز با شرایط مشابه مواجه بودیم، اکنون نیز تلاش می کنیم با بهره گیری از توان مجموعه های مختلف مهندسی و عملیاتی، با قدرت و دقت بیشتری فعالیت های خود را بازنگری و تقویت کنیم.
عبداللهزاده به احیای هواپیماهای زمین گیر با استفاده از توان داخلی اشاره کرد و گفت: برخی از اقدامات مانند تعمیرات و تست ها در کشور خودمان انجام می شود. ولی در بحث خرید موتور هواپیما با توجه به اینکه تحریم هستیم شرایط خاصی وجود دارد.
به گفته وی، شرکت های دانش بنیان نیز زیر نظر سازمان هواپیمایی هستند و مجوزهای لازم را دارند.
نرخ بلیت هواپیما تا پایان سال افزایش مییابد ؟
این عضو انجمن شرکت های هواپیمایی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است نرخ بلیت هواپیما تا پایان سال افزایش یابد یا خیر؟ گفت: علاوه بر تورم سالیانه موضوعاتی که در نرخ بلیت ها تاثیر گذار است، افزایش قیمت سوخت، افزایش خدمات دهی، هندلینگ و...است. شرکت های هواپیمایی تابعی از سیاست های کلی سازمان هواپیمایی و انجمن شرکت های هواپیمایی هستند و امکان اینکه سر خود نرخ تعیین کنند، وجود ندارد.
وی عنوان کرد: با توجه به افزایش هزینه های مختلف از جمله سن ناوگان، قطعات مختلف و... قطعا نرخ هزینه های شرکت ها بیشتر از نرخی است که مطرح می شود. جلسات متعددی داشتیم که از این نرخ بلیت به عدد منصفانه تر برسیم تا شرکت ها بتوانند تضمین بهتری در خصوص نرخ داشته باشند. باید از شرکت های هواپیمایی حمایت هایی صورت گیرد. این حمایت ها می تواند شامل تسهیلات بانکی با نرخ سود کم، پرداخت هزینه های فرودگاهی و... باشد تا ایرلاین ها بتوانند خودشان را پیدا کنند.
عبدالله زاده با بیان اینکه شرکت های هواپیمایی چالش های مختلفی دارند، گفت: از انجمن شرکت های هواپیمایی درخواست کردیم که تصمیم گیری در خصوص نرخ ارز و سوختوساز... برای ایرلاین ها زودتر به آنها اطلاع رسانی شود تا بتوانیم چالش های احتمالی را شناسایی و آسیب ها را کاهش دهیم.
پروازهای اروپایی را احیا خواهیم کرد
مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشم گفت: چشم انداز آینده این است که توسعه ناوگان با برنامه ریزی انجام شود. احیای هواپیماهای زمین گیر را در دستور کار داریم. تامین قطعات و سرمایه گذاری داخلی و خارجی را خواهیم داشت. پروازهای اروپایی را احیا خواهیم کرد. ۹ هواپیمای فعال داریم و قصد داریم تا پایان سال سه هواپیما را به چرخه شبکه حمل و نقل بازگردانیم. برای سال آینده نیز قصد داریم تعداد ناوگان فعال را به ۱۵ فروند برسانیم.
وی بیان کرد: در نظر داریم تا عید پروازهای اروپایی را برقرار کنیم و روی شهرهایی کار خواهیم کرد که بیشترین خدمات را به ما دهند.
سیامند عبداللهزاده در نشست خبری امروز با بیان اینکه در حدود ٧ ماه گذشته ٣ فروند هواپیما را به ناوگان کشور اضافه کردیم، اظهار داشت: همچنین تا پایان سال ٣ فروند هواپیما دیگر وارد چرخه هوایی خواهیم کرد و قابلیت این وجود دارد که تعداد هواپیماهای ناوگان را به ١۵ فروند هواپیما برسانیم.
وی ادامه داد: با اضافه شدن این تعداد هواپیما به ظرفیت هوایی کشور چه در پروازهای داخلی و چه در پروازهای خارجی اضافه خواهد شد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشمایر درباره ادعای «بابک زنجانی» درباره وضعیت ناوگان هوایی این ایرلاین پس از دوره مدیریت وی، همچنین موضوع واگذاری اموال و ناوگان قشم ایر به زنجانی گفت: پس از اظهارات این شخص، تصاویری از هواپیمای زمینگیر در فضای مجازی منتشر شد که این هواپیما ارتباطی به قشم ایر نداشت و این هواپیما سالهای گذشته از ناوگان قشم ایر جدا و به ایرلاین دیگری واگذار شده بود. درباره واگذاری قشم ایر هم هر چند موضوعاتی در رسانهها مطرح شده اما به طور رسمی هیچ پیشنهادی به مجموعه این ایرلاین داده نشده است.
مدت زمان حضور زنجانی در قشم ایر در کل فقط یک سال بود
عبداللهزاده همچنین درباره موضوعات مطرح شده درباره واگذاری برند «سورینت» به زنجانی تاکید کرد: باید توجه داشت مدت زمان حضور آقای زنجانی در قشم ایر در کل فقط یک سال بود و پس از وی هم تحولاتی در این مجموعه رخ دادهاست. به هر حال موضوعات واگذاری برند و سایر ادعاهای زنجانی در بخش حقوقی لایه هلدینگ سوری نت در حال پیگیری است.
وی تاکید کرد: موضوعاتی که این روزها در فضای مجازی و برخی از رسانهها درباره زیاندهی این ایرلاین مطرح میشود، صحت ندارد.
وی همچنین از احتمال برقراری پروازهای اروپایی تا پایان سال خبر داد و گفت: تمام زیرساختهای برقراری پروازهای اروپا برنامه ریزی شده است و از مجوز tco و استانداردهای پروازهای اروپایی برخوردار استو توانستیم ضریب ایمنی را افزایش دهیم. آماده برقراری پروازهای اروپایی هستیم البته با شرایط جنگ که پیش آمد، موانعی ایجاد شد اما در تلاش هستیم تا پایان سال به شهرهای اروپایی که بیشترین خدمات را بدهند، پرواز برقرار کنیم.
عبداللهزاده با اشاره به ایام جنگ گفت: در ایام جنگ توانستم طی یک ساعت با تیم ٧٠ نفره تمام هواپیماهای ناوگان را به حاشیه امن برسانیم. همچنین پس از آن علمیات اربعین را که به زمان ١٠ روز محدود شده بود را با موفقیت به اجرا رساندیم.
وی با بیان اینکه به سمت کاهش هزینهها رفتهایم، ادامه داد: برنامه ریزیها بر اساس استاندارد و صلاحیت پروازی است و براساس این موضوعات تعداد پروازی مشخص میشود و تمام این موارد را مورد بازنگری قرار دادیم و توانستیم مجوز مسیرهای جدید پروازی خارجی و داخلی را بگیریم.
ارسال نظر