قیمت بنزین در ایران چقدر با نرخ جهانی فاصله دارد؟

اقتصادنیوز، در بخشی از گزارش خود با عنوان؛ «مقایسه درآمد مردم ایران با کشورهای منطقه | 5 عاملی که اقتصاد ایران را از ترکیه و امارات عقب انداخت» نوشت:
در حال حاضر بنزین در بازار داخلی ایران با نرخ رسمی ۱۵۰۰ تومان برای سهمیه و ۳۰۰۰ تومان در نرخ آزاد عرضه میشود، درحالیکه قیمت مبنای فوب خلیجفارس برای بنزین ۹۵ اکتان حدود ۰٫۴۷ دلار بهازای هر لیتر است که با نرخ ارز نیمایی معادل ۶۹ هزار و ۱۹۱ تومان برای هر دلار، چیزی در حدود ۳۲ هزار و ۵۲۰ تومان بهازای هر لیتر محاسبه میشود؛ بنابراین فاصله قیمت بنزین سهمیهای با نرخ جهانی بیش از ۳۱ هزار تومان و برای بنزین آزاد نزدیک به ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان است که به معنای عرضه آن در سطحی بین ۹۰ تا ۹۵ درصد پایینتر از قیمت فوب خلیجفارس است.
در مورد گازوئیل، قیمت داخلی در سه سطح متفاوت تعیین شده است؛ ۳۰۰ تومان بهازای هر لیتر برای مصرف یارانهای، حدود ۱۵ هزار تومان در نرخ نیمه یارانهای و ۳۰ هزار تومان در نرخ آزاد. این در حالی است که قیمت فوب خلیجفارس برای گازوئیل با گوگرد پایین در حدود ۰٫۵۵ دلار بهازای هر لیتر برآورد میشود که معادل ۳۸ هزار و ۴۵۶ تومان در هر لیتر است.
بدین ترتیب گازوئیل یارانهای بیش از ۹۹ درصد ارزانتر از قیمت جهانی عرضه میشود، گازوئیل نیمه یارانهای حدود ۶۱ درصد زیر قیمت جهانی قرار دارد و حتی نرخ آزاد آن هم ۲۲ درصد کمتر از قیمت فوب است.
مصرفکنندگان خانگی در ایران، گاز را به حدود ۱۳۰ تومان بهازای هر مترمکعب خریداری میکنند، درحالیکه قیمت گاز در فوب خلیجفارس حدود 4 هزار تومان است؛ یعنی ایرانیها تنها ۳ درصد از قیمت واقعی را پرداخت میکنند. در حال حاضر، ناترازی گاز ایران حدود 300 میلیون متر مکعب است که معادل مصرف یک سوم خانوارهای ایرانی است.
قیمت برق محاسبهشده برای مصرفکننده نیز حدود ۸۰ تومان بهازای هر کیلوواتساعت است، درحالیکه ارزش آن در بازار فوب خلیجفارس، نزدیک به هزار تومان است؛ بنابراین، مشتریان داخلی فقط ۸ درصد از قیمت بازار آزاد را میپردازند. بهتازگی وزیر نیرو اعلام کرده که ناترازی برق ایران به 25 هزار مگاوات رسیده که 4 برابر مصرف شهر تهران است. دولت ایران، سالانه تنها در بخش برق حدود ۳۰ میلیارد دلار یارانه میدهد.
در مجموع دولت طی سالهای گذشته، میلیاردها دلار صرف یارانه انرژی کرده که تنها یارانه سوخت، به حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از GDP ایران رسیده است.
از سوی دیگر قیمت پایین داخلی، به قاچاق سوخت به کشورهای همسایه دامن زده، بهطوریکه تا ۲۰ درصد تولید روزانه سوخت قاچاق میشود و دولت را متحمل ضررهای میلیارددلاری میکند.
ارسال نظر