بازگشت خودروسازان چینی به اروپا؛ قاره سبز در شوک نفوذ اژدهای زرد

به گزارش اقتصادنیوز، خودروسازان چینی در 9 ماه اخیر توانستند بزرگترین سهم بازار خودروهای الکتریکی در اروپا را به دست آورند و جایگاه از دسترفته خود را که بهدنبال وضع تعرفههای اتحادیه اروپا بر واردات خودروهای چینی در سال گذشته میلادی رخ داده بود، باز پس گرفتند.
به نوشته اکوایران به نقل از بلومبرگ، شرکت تحقیقاتی Dataforce اعلام کرد تولیدکنندگان چینی به رهبری شرکت بیوایدی در ماه آوریل موفق شدند 8.9 درصد از سهم بازار خودروهای برقی اروپا را کسب کنند که بالاترین میزان از ماه جولای بوده است. همچنین فروش مدلهای هیبرید و احتراقی چین نیز با رشد همراه شدهاند.
تازهترین آمارها بر چالشهای در حال تکامل و قدرتمند خودروسازان چینی برای رقبای اروپایی تأکید دارند. در حالیکه تعرفههای اتحادیه اروپا که از ماه نوامبر عملی شد، در ابتدا رشد فروش خودروهای برقی چینی را متوقف کرد، روند تقاضا برای خودروهای الکتریکی این کشور در دو ماه اخیر با شتاب مجدد همراه شده است. شرکتهای بیوایدی و امجی و دیگر برندها نیز فروش مدلهای با پیشرانههای مرسومتر را افزایش دادهاند و این امر به فشارها افزوده است.
یکی از تحلیلگران شرکت Dataforce به نام جولیان لیتزینگر، اعلام کرد: «برندهای چینی بهطور موفقیتآمیزی با شرایط جدید بازار وفق پیدا کردهاند. رشد بزرگ فروش مدلهای هیبرید چینی در مجموع عمکرد آنها در قاره سبز را بهبود بخشیده است.»
دادههای Dataforce نشان میدهد برندهای چینی در ماه گذشته میلادی 7.6 درصد از فروش خودروهای هیبرید در سراسر اروپا را به خود اختصاص دادند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی که این آمار در سطح کمتر از 1 درصد بود، با افزایش قابل توجهی روبهرو شده است.
شرکت بیوایدی به روند رشد سریع خود در فروش خودروهای برقی ادامه داده و در اروپا از شرکت تسلا پیشی گرفته است، حتی با وجود اینکه خودروهای هیبریدی بیشتری به خط تولید خود اضافه میکند. این تولیدکننده خودرو در چین نیز از کاهشهای شدید قیمتی تا 34 درصد خبر داده که باعث شده است رقابت شانهبهشانه فروش خودرو در چین بیش از پیش شدت بگیرد.
طبق دادههای شرکت مشاوره خودرویی Jato Dynamics، در ماه آوریل، بیوایدی بیش از دو برابر شرکت امجی خودروهای الکتریکی در اروپا فروخت. در همین حال، امجی تمرکز خود را بهطور جدی به بازار خودروهای هیبریدی معطوف کرده است،
امجی، برند قدیمی بریتانیایی که اکنون تحت مالکیت شرکت دولتی چینی SAIC Motor Corp. قرار دارد، سالها پیشرو فروش خودروهای برقی در اروپا بود. اما اعمال تعرفههای سنگین اتحادیه اروپا (بیش از 45 درصد) بر خودروهای برقی چینی، این روند را مختل کرده است.
یکی از کارشناسان اشاره میکند که این برند اکنون به تقاضای رو به رشد برای خودروهای هیبریدی در اروپا پاسخ میدهد. دو مدل محبوب ZS کراساوور و MG3 هاچبک کوچک از نمونههای موفق در این تغییر مسیر هستند.
حتی در بازارهایی چون بریتانیا و نروژ که مشمول تعرفههای اتحادیه اروپا نمیشوند، فروش خودروهای برقی امجی کاهش یافته است. این مسئله نشان میدهد که افت فروش فقط ناشی از تعرفه نیست، بلکه ممکن است مصرفکنندگان نیز ترجیحاتی متفاوت از گذشته پیدا کرده باشند.
همچنین دادههای Dataforce نشان میدهد تعداد خودروهای برند چینی ثبت شده در سراسر اروپا در سهماهه نخست سال جاری میلادی به رکوردهای بیسابقهای رسید و از 150 هزار دستگاه فراتر رفت.
خودروهای برقی تنها 30 درصد از ثبتنامها را در سه ماهه اول تشکیل میدادند که کوچکترین سهم از حداقل ابتدای سال 2020 بوده است.
تا همین اواخر، خودروسازان چینی با توجه به اهداف بلندپروازانه منطقه برای کاهش انتشار کربن و تمایل به رهبری در بخش نوظهور صنعت جهانی، فروش خودروهای برقی در اروپا را در اولویت قرار داده بودند. این وضعیت زمانی تغییر کرد که اتحادیه اروپا سال گذشته تعرفههای بالاتری را بر خودروهای برقی ساخت چین اعمال کرد، پس از آنکه تشخیص داد یارانههای سخاوتمندانه پکن مزیت ناعادلانهای برای صنعت خودروهای برقی آن ایجاد کرده است.
ارسال نظر