بازار خودرو نگران ایده خودروسازان؛ کام مشتریان تلخ شد/ پایین کشیدن پرچم خودروهای ارزان؟

عکس: اکوایران/ دانیال شایگان
به گزارش اقتصادنیوز، سایپا در سال گذشته در مجموع حدود 208 هزار و 100 دستگاه انواع کوییک، ساینا و اطلس تولید کرد. تیراژ تولید خانواده X200 در مقایسه در پایان سال 1403 و سال پیش از آن، از افتی نزدیک به 10 درصدی حکایت دارد.
آن طور که اطلاعات منتشر شده نارنجیهای جاده مخصوص نشان میدهد، این خودروسازی در سال 1402 در مجموع حول و حوش 232 هزار و 800 دستگاه از اعضای خانواده X200 را در خطوط تولید خود تکمیل کرده است. بنابراین شاهد هستیم تیراژ تولید این خانواده خودرویی در بازه زمانی مورد بررسی افت تیراژی نزدیک به 24 هزار و 700 دستگاهی را نشان میدهد.
به نظر میرسد سایپاییها همچنان نتوانستند جای خالی خانواده تیبا را پُر کنند و بعد از خداحافظی، ظرفیت تولید این خانواده خودرویی هنوز با محصولات دیگر جایگزین نشده است. مدیران سایپا در سال 1401 تیبا را روانه موزه کردند و قصد داشتند تا جای خالی اعضای این خانواده خودرویی را در سبد محصولاتی خود با کوییک و ساینا پُر کنند.
خوروساز ساکن کیلومتر 15 جاده مخصوص در سال پایانی حضور تیبا در سبد محصولاتی خود در مجموع نزدیک به 271 هزار و 300 دستگاه از اعضای خانواده X200 شامل تیبا، ساینا و کوییک را در خطوط تولید خود تکمیل کرد.
چنانچه تیراژ تولیدی این گروه خودرویی در سال 1402 را به سال 1401 مقایسه کنیم متوجه میشویم به رغم تلاشهای سایپاییها با حذف تیبا تیراژ تولید این گروه خودرویی حول و حوش 38 هزار و 500 دستگاه افت کرد. این کاهش تیراژ تولید به زبان درصد، حدود 15 درصد است.
نارنجیهای جاده مخصوص در ادامه یعنی در سال 1403 نتوانستند افت تولید این گروه خودرویی را جبران کنند و شاهد هستیم که تیراژ تولید در سال 1403 به نسبت تیراژ تولید 1401 افتی بیش از 23 درصدی را تجربه کرده است.
این کاهش تیراژ تولید خانواده X200 با توجه به اینکه محصولات این گروه خودرویی کف قیمت بازار را تشکیل میدهند؛ پیام خوبی برای متقاضیان خودروهای ارزان قیمت بازار ندارند.
به نظر میرسد ایده خودروسازان برای حذف محصولات ارزان قیمت و بالا آمدن کف قیمتی در بازار خودرو کام متقاضیان خودروهای ارزان قیمت را حسابی تلخ کند.
نزولی شدن نمودار تیراژ تولید خودروهای کف بازاری باعث میشود که قیمت بازاری این خودروها روند صعودی به خود بگیرد.
البته قیمت بازاری خودروهای ارزان قیمت از ناحیه حذف برخی مدلها و جایگزین شدن آنها با مدلهای جدید که به مراتب قیمتهای بالاتری دارند هم تهدید میشود. به عنوان مثال حذف تیبا سبب شد تا نارنجیهای جاده مخصوص از محصولاتی مانند اطلس و سهند رونمایی کنند. اما به واسطه اینکه این خودروها تازه به سبد محصولاتی این خودروسازی اضافه شدند نتوانستند تیراژ تولید هدف گذاری شده را محقق کنند.
البته سایپاییها به دنبال این هستند که اطلس را با کوییک و سهند را با ساینا جایگزین کنند. بررسی اقتصادنیوز از قیمت بازاری این خودروها نشان میدهد ارزانترین کوییک در حال حاضر در کارخانه حدود 439 میلیون تومان قیمت دارد و این در حالیست که اطلس به عنوان خودروی جایگزین کوییک با قیمتی بیش از 500 میلیون تومان در دسترس متقاضیان قرار دارد. بنابراین قیمت اطلس به نسبت ارزانترین کوییک رشدی حول و حوش 15 درصدی دارد. فاصله قیمتی ساینا و سهند هم از رشدی بیش از 12 درصدی حکایت میکند.
هر دستگاه ساینا S در کارخانه حدود 415 میلیون تومان فاکتور میشود این در حالیست که هر دستگاه سهند حوالی 470 میلیون تومان در کارخانه فاکتور میشود.
حال این سوال مطرح است که آیا حذف خانواده تیبا که سبب شده نارنجیهای جاده مخصوص طی سالهای 1402 و سال گذشته از هدف گذاری خود دور شدهاند سبب شده تا این خودروسازی دلتنگ اعضای خانواده تیبا شود؟
باید منتظر ماند و دید خانواده X200 در سال جاری چه روندی را طی خواهد کرد و آیا سایپاییها میتوانند به برنامه خود برای تولید محصولات این خانواده خودرویی پایبند بمانند یا اینکه همچنان روند نزولی را تیراژ تولید گروه X200 را ادامه خواهند داد؟