موسسه خیریه ای که تماس های تلفنی اش، شهروندان را آزار می دهد
به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه همشهری نوشت: از آبشار عاطفهها تماس میگیرم، میخواستم بدونم...»؛ این جملات در سالهای اخیر، بسیاری از ایرانیها را به نقطه جوش رسانده است و کم نبودهاند مخاطبانی که هنوز جمله کامل نشده و فقط با شنیدن نام خیریه، تماس تلفنی را قطع و شماره تماس را هم مسدود کردهاند.
نیمنگاهی به انتقادات مطرحشده در شبکههای اجتماعی و نامهای که در روزهای اخیر خطاب به شرکت مخابرات برای برخورد با این خیریه مطرح شده است، نشان میدهد که مسدودسازی شمارههای تماس هم نمیتواند مردم را از حجم تماسهای مستمر این خیریه رها کند. هر چند عمل خیر این مؤسسه همان نقطه درخشانی است که واقعیتش بر هیچکس پوشیده نیست اما تماسهایی که بهعنوان متن اعتراضی ثبت شده در سایت کارزار، بیشتر شبیه «مزاحمت تلفنی» هستند، نام این مؤسسه را با نقد جدی گره زده و حتی به ضدخود تبدیل شده است.
حالا اعتراضها دیگر از زبان دوست و آشنا شنیده نمیشود و کار به جایی رسیده که امضای معترضان به نحوه تماس این خیریه با جدیت در حال پیگیری است و در کمتر از 2هفته بیش از 2هزار امضا پای آن ثبت شده است. همچنین بررسی پست اینستاگرام مرتبط با جمعآوری امضا برای این موضوع در صفحه کارزار نشان میدهد که بیش از 7هزار نفر، لایک خود را پای این پست ثبت کرده و 3هزار بار هم بازنشر شده است.
اعتراض جمعی به این موضوع باعث شد تا با محمدجواد فولادپور، مدیرعامل خیریه آبشار عاطفهها گفتوگو کنیم و او برای نخستین بار در یک گفتوگو در مورد دلیل تماسهای رگباری اپراتورهای خیریه توضیح داد.
در روزهای اخیر کارزاری برای مقابله با تماسهای تلفنی مکرر خیریه شما شکل گرفته است، شما از آن خبر دارید؟
نه! من چیزی ندیدم.
حتی از اعتراضهایی که در سالهای اخیر بهخاطر رفتاری شبیه مزاحم تلفنی اپراتورهای شما در شبکههای اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است، خبری ندارید؟
نه، من در این شبکههای اجتماعی نیستم و از آن هم اطلاعی ندارم. تمام شرکتها، محصولات و کالاهایشان را از طریق تلفن بازاریابی میکنند، بنابراین کاری که ما انجام میدهیم، کار نادرستی نیست، ما فقط به مخاطبان خودمان زنگ میزنیم که عضو هستند. ما در تاریخ مقرر برای کارهای اکرام ایتام، درمان بیمار و... تماس میگیریم که یادآوری کنیم.
صحبت شما را نمیشود قبول کرد، چون بخش زیادی از تماسها با افرادی است که عضویتی در این خیریه ندارند و با وجود بلاکشدن شمارهها باز تماسها تکرار میشود... .
ما یکسری افراد نیکوکار داریم که وقتی خودشان عضو میشوند، چند شماره هم به ما میدهند و میگویند ما اینها را میشناسیم، نیکوکار هستند و میتوانند کمک کنند. الان هم داریم نرمافزاری ایجاد میکنیم که اگر با یک خیر تماس گرفتیم و علاقهای نداشت، دوباره تماس نگیریم. در این صورت دیگر چند نفر به یک شماره زنگ نمیزنند.
جواب شما به منتقدها چیست؟
ما اصلا نه قصد مزاحمت داریم، نه اینکه به زور کسی را بهکار خیر وادار میکنیم؛ در کار خیر نباید نارضایتی باشد. تمام هدف ما این است که در کار خیر بهگونهای عمل کنیم که خدا، نیکوکاران و مستحقان از ما راضی باشند.
اما الان موضوع برعکس شده و تعدادی از مردم شما را بهعنوان مزاحم تلفنی میشناسند؟
ما هر نقدی را میپذیریم چون میتوانیم اصلاحش کنیم.
یعنی این نارضایتی مردم را قبول دارید؟
باید توجه کرد. هر کار بدون شک نیاز به ساماندهی دارد، گاهی نقد و انتقاد موجب اصلاح میشود. الان شما میگویید که یک عده ناراضی هستند.
بله این عده هم تعدادشان زیاد است.
خب، ما میرویم دنبال راهحل.
نکته عجیب این است که نارضایتی شکل گرفته برای امروز و دیروز نیست، چند سال است که مردم از نحوه تماسهای خیریه شما شکایت دارند، چرا شما این مدت اصلا پیگیری نکردهاید؟ برای حل این موضوع یک کار مشخص بگویید که مردم بدانند این مشکل حل میشود.
من نقدی نشنیدم. ما برای حل مشکل با کارشناسهایمان حرف میزنیم و توجیهشان میکنیم. شما اگر به حاشیه شهر همین تهران بروید، میبینید که چقدر نیازمند وجود دارد.
هیچکس در مورد ماهیت خیریه شما حرفی ندارد، مسئله در مورد نحوه تماس با مردم است و این پیگیریها به ضدخودش تبدیل شده است.
لازم است در جریان باشید که مجموعه ما بیشترین خدمات را در سطح کشور ارائه میدهد و 900شعبه داریم. پس ما کارمان زیرسؤال نرفته است.
این تحلیلی است که شما بدون توجه به نقدها میدهید. بحثی هست که جز نیکوکارانی که شما گفتید افرادی را معرفی میکنند، دسترسی به شماره تلفن افرادی که عضو نیستند، چگونه است؟ چون در این تماسها بحث حریم خصوصی هم مطرح است.
همان نیکوکاران منبع شماره تلفن هستند.
گستردگی تماسها آنقدر بالاست که کمی بعید بهنظر میرسد فقط از طریق خیرین باشد.
هر خیر مانند یک حلقه از زنجیره عمل میکند، یکسری شماره به ما میدهند و ما تماس میگیریم. ممکن است از این تماسها تعدادی هم تمایل به همکاری نداشته باشند و به ما اعلام کنند، دیگر تماس نمیگیریم.
تجربه نشان داده که تماسها قطع نمیشود اما سؤال این است که یعنی این اندازه فرد نیکوکار داریم که بدون اطلاع اطرافیان، شماره تلفن در اختیار شما گذاشته باشند؟
ما نزدیک به 2میلیون نیکوکار عضو در خیریه داریم.
در متن کارزار که شما گفتید از آن مطلع نیستید، به این بحث مزاحمت تلفنی اپراتورهای خیریه اشاره شده؛ چرا کار به اینجا رسیده است؟
ما 24سال است که فعالیت میکنیم و باید به عملکرد ما نگاه کنید، حالا عدهای در این مورد نظرشان این است.
این عده که کم نیستند اما هیچ وقت نیروهای شما از بازخورد مردم حرفی نزدند؟
نه! اگر میدانستیم که تغییر میدادیم. ما بهدنبال راهحلی هستیم که درست و اصولی پیش برویم. هر نقدی را پذیرا هستیم و بدونشک راهحلی پیدا میکنیم تا مشکل حل شود.
شاید بهتر باشد که دقیق بگویید از چه راهی این مسئله را حل میکنید، الان که در جریان انتقادها قرار گرفتید.
ما بهدنبال سازوکاری هستیم که عمل ارتباط را محدود به اعضا کنیم و این موضوع تکرار نشود. اما من این مطلب را بگویم که این مردمی معترضی که شما میگویید، من نمیدانم چند نفر هستند.
نزدیک به 2هفته از شروع کارزار گذشته است و بیشتر از 2هزار نفر امضا کردهاند و هنوز هم ادامه دارد... .
شما نگاه کنید، ما در کشورمان جمعیت 85میلیونی داریم، شاید قشری منتقد باشند، اما نمیشود که کل کار را به تعداد اندک محدود کرد. شما باید عملکرد بنیاد را بررسی کنید.
باز هم میگویم که ما بهکار خیر شما نقدی نداریم...
ما یک کار بزرگ را بدون کمک دولتی انجام میدهیم، فقط از طریق مردم این کارهای خیر پیش میروند، حالا شما میگویید مثلا چند هزار نفر آمدهاند و این نقد را دارند، اول اینکه ما دنبال اصلاح میرویم و دوم اینکه شما هزار نفر منتقد را نگاه میکنید یا جمعیت کلانی را که در کشور به آنها خدمات میدهیم؟ باید بدانید که این جمعیت منتقد در مقابل 2میلیون و 100هزار خیر عضو در این خیریه، باید قیاس شوند.
بحث نباید به حاشیه برود، حتی اگر کمتر از هزار نفر هم از تماسهای مکرر شما شاکی باشند، باید این موضوع رفع بشود، ارتباطی به تعداد خیرین ندارد.
گفتم، ما به یک شرکت گفتهایم یک نرمافزار برای ما طراحی کند تا تماسها فقط با اعضای خیریه انجام شود. ما اصلا قصد مزاحمت نداریم، چون اینطوری کار خیر ما مورد قبول خدا قرار نمیگیرد.
ارسال نظر